Monday 9 November 2015

KAJIAN MENGENAI USAHAWAN : ULASAN LITERATUR ( KAJIAN LEPAS )



KAJIAN MENGENAI USAHAWAN
ULASAN LITERATUR (KAJIAN LEPAS) MENGENAI KEUSAHAWANAN
Sorotan kajian lepas mengenai usahawan atau keusahawanan adalah amat penting untuk memberi gambaran awal mengenai sesuatu kajian yang hendak dilakukan atau panduan kepada usahawan dan juga pelajar-pelajar universiti mengenai keusahawanan sebagai rujukan. Dalam sorotan kajian ini, penulis telah meneliti dan mengkaji secara langsung kewujudan sumber yang berkaitan usahawan dan keusahawanan melalui rujukan jurnal-jurnal, tesis, buku-buku, kertas kerja dan sebahagiannya.

Kajian yang dilakukan oleh Hills dan Narayan (1988), telah mengenalpasti tentang faktor kejayaan firma dan mengenalpasti ciri-ciri firma dan CEO mereka serta peranan maklumat pasaran dalam perusahaan firma. Hasil kajian menunjukkan bahawa 78% respodan memilih produk atau perkhidmatan yang berkualiti tinggi sebagai faktor kejayaan yang paling utama. Selain itu 45% memilih reputasi pelanggan yang baik dan 41% menyatakan respon kepada kehendak pelanggan sebagai faktor kejayaan. Dalam perancangan pasaran pulak, faktor yang paling penting untuk usahawan berjaya adalah peka kepada keperluan pelanggan.

Duchesneau  dan Gartner (1988), telah menjalankan kajian terhadap 26 firma kecil, yang merangkumi 13 firma yang berjaya dan 13 firma yang dianggap tidak berjaya. Namun begitu dalam kajiannya menunjukkan bahawa ciri utama usahawan iaitu memulakan perniagaan dan tabiat firma. Hasil kajian menunjukkan pimpinan usahawan yang berjaya datang daripada keluarga usahawan dan mempunyai tahap yang tinggi dalam pengetahuan, pengalaman pengurusan, kemahiran pengurusan, pengalaman memulakan firma, keyakinan diri dan sikap mengambil berat dalam mengurangkan risiko berbanding usahawan yang tidak berjaya. Selain itu kajiannya juga melihat mengenai demensi tabiat firma iaitu perbandingan di antara firma tidak berjaya dengan firma yang berjaya biasanya mengikut prosedur dalam proses perancangan.

kajian Nieuwenhuizen dan Kroon (2001) pulak,dalam kajiannya dapat lihat  satu analisis bagi hubungan dan analisis faktor telah dibuat untuk mendapatkan ciri yang penting dalam pembangunan keusahawanan. Kajian ini adalah lanjutan daripada kajian empirikal yang mengenalpasti CSF (Critical Success Factor) industri kecil dan sederhana. Hasil kajian menunjukkan terdapat hubungan yang kuat antara kejayaan perniagaan dan 11 faktor kejayaan utama, antaranya ialah kreativiti dan inovasi, pengurusan kewangan, pemahaman kewangan,pencatatan urus niaga dan penglibatan di dalam perniagaan. Tiga faktor kejayaan telah dikenalpasti dalam kajian ini iaitu kesungguhan, kepimpinan dan pengambilan risiko.

Selain itu kajian Md Mohar (2000) pulak  menunjukkan terdapat persamaan dan juga perbezaan antara usahawan Melayu dan Cina serta faktor-faktor yang mempengaruhi pembangunan usahawan di kalangan mereka. Di samping itu, dapatan kajian juga menunjukkan bahawa usahawan berjaya dari bangsa Cina dan juga bangsa Melayu memberi markah yang tinggi dari aspek atribusi psikologi seperti kehendak pencapaian dan kecenderungan mengambil risiko.

Md Mohar (2001) juga telah dikenalpasti perbezaan antara usahawan Cina dan bumiputra di Malaysia dimana hasil kajian menunjukkan majoriti usahawan Cina menceburi bidang pembuatan manakala usahawan bumiputra pula dalam bidang perkhidmatan. Usahawan Cina mengambil berat dalam pertumbuhan berterusan dalam perniagaan keluarga. Ini kerana usahawan Cina banyak dipengaruhi oleh keluarga. Berbeza dengan usahawan bumiputra yang banyak dipengaruhi oleh rakan. Dapatan kajian juga menunjukkan purata umur bagi kedua-dua usahawan memulakan perniagaan adalah pada umur 45 tahun. Selain itu, usahawan Bumiputra lebih bergantung kepada agensi kerajaan dalam mendapatkan sumber modal berbanding usahawan Cina yang mendapat kebanyakan sumber modal mereka adalah daripada simpanan sendiri.



Md Mohar (2002) telah menjalankan kajian terhadap pencapaian semasa program pembangunan keusahawanan yang dilaksanakan di negeri Johor. Kajian ini mengutarakan model pembangunan keusahawanan yang mampan dan menyeluruh dalam proses membina dan memantapkan Masyarakat Perdagangan dan Perindustrian Bumiputera Johor. Mindset usahawan bumiputra terbahagi kepada empat iaitu usahawan gerai, usahawan baru, usahawan ekspres dan usahawan tulin. Menurut kajian ini, untuk menghasilkan mindset usahawan tulin maka perlu diwujudkan struktur dan persekitaran keusahawanan dari peringkat awal.

Scott dan Bruce (1987) dalam kajiannya telah mengenalpasti lima peringkat pertumbuhan dalam perniagaan kecil yang mana setiap peringkat mempunyai ciri-cirinya. Objektif kajian ini ialah membangunkan pertumbuhan perniagaan kecil dengan menekankan faktor utama bagi setiap peringkat pertumbuhan dan krisis yang dihadapi agar pengurus dapat merancang masa hadapan syarikat dengan jayanya. Lima peringkat pertumbuhan dalam perniagaan kecil adalah inception, survival, growth, expansion dan maturity.  
Menurut kajian Md Mohar,(2001) menerangkan bahawa usahawan bumiputra lebih bergantung kepada agensi kerajaan dalam mendapatkan sumber modal berbanding dengan usahawan cina yang menjalankan perniagaan mereka dengan menggunakan modal simpanan sendiri.
Selain itu kajian dijalankan oleh Md Mohar(2000);Rosli,(2002);Harper,(1996); Khaairuddin,(1996); Nieuwenhuizen dan Kroon,(2001); Usahawan Sukses,(2000);   dan Chow,W.S,(2000) yang menyatakan bahawa bagi seseorang usahawan faktor kesanggupan hadapi risiko didalam perniagaan adalah merupakan faktor terpenting apabila seseorang menceburi didalam dunia perniagaan.
  
Dalam soal pembiayaan modal merupakan aspek yang paling rumit dalam memulakan suatu perniagaan kecil (Ang, 1991; Ang, 1992). Cabaran untuk mendapatkan pembiayaan modal di kalangan perusahaan telah banyak dibincangkan dan didokumenkan oleh beberapa penyelidik dan penulis (Auken, 2002). Kekurangan pembiayaan merupakan punca utama sebuah perusahaan kecil gagal. Tanpa pembiayaan yang mencukupi,seorang usahawan tidak mampu untuk membeli dan menyenggara fasiliti seperti mengambil pekerja, menghasilkan, memasarkan produk dan aktiviti-aktiviti operasi perniagaan yang hendak dijalankan. (Megginson et al., 2000) .
Jika lihat dalam Teori Modigliani dan Miller’s (1958) tentang struktur modal mengandaikan bahawa setiap perusahaan mempunyai maklumat lengkap tentang pinjaman dan ekuiti yang boleh mereka perolehi. Walau bagaiamanapun perusahaan kecil mempunyai pendedahan yang berbeza terhadap maklumat pembiayaan jika dibandingkan dengan perusahaan besar. Coleman and Cohn (2000) menekankan bahawa perusahaan kecil mempunyai pendedahan yang terhad ke atas pasaran ekuiti dan pinjaman awam. Manakala perusahaan besar boleh mengeluarkan saham atau bon untuk membiayai perniagaan mereka, perusahaan kecil tidak berupaya berbuat demikian. Sebagai alternatif, perusahaan kecil amat bergantung kepada kredit perdagangan (trade credit), pinjaman dari pihak bank, dan sumber pembiayaan tak formal seperti simpanan sendiri, kad kredit dan pinjaman dari keluarga dan kawan (Ang 1992; Ang et al., 1995; Bink and Ennew 1996).

Dapatan beberapa kajian tentang pembiayaan perusahaan kecil menunjukkan bahawa bank merupakan sumber luar utama perusahaan kecil untuk mendapatkan pembiayaan modal (Coleman, 2000). Kajian yang dijalankan oleh National Foundation of women Business Owners pada 1996, mendapati 48% perusahaan kecil mendapatkan sumber pembiayaan mereka dari bank-bank. Ini bermakna teori struktur modal tradisional tidak boleh di aplikasikan di kalangan perusahaan kecil (Coleman, 2002).

Hustedde and Pulver (1992) dalam kajian mereka ke atas sekumpulan usahawan kecil yang telah berjaya dan juga yang tidak berjaya untuk memperolehi pembiayaan modal mendapati kejayaan untuk mendapatkan pembiayaan bersandar kepada cirri-ciri usahawan, ciri-ciri perusahaan dan peringkat perniagaan, jenis industri dan lokasi. Manakala Hisrich and Brush (1987) pula mendapati kekangan yang dialami oleh perusahaan kecil untuk mendapatkan pembiayaan ialah cagaran yang dikenakan oleh institusi kewangan. Di sinilah peranan yang mainkan oleh skim kredit mikro dalam memudahkan usahawan kecil mendapat pembiayaan modal tanpa cagaran dan lain-lain syarat ketat.

Menurut kajian yang dijalankan oleh Rosdi(2002) dan Usahawan Sukses(2002) menerangkan bahawa setiap kejayaan usahawan termasuklah mempunyai ketahanan mental yang tinggi atau jitu, dimana setiap usahawan tidak takut kepada perubahan dan kegagalan serta menganggap ianya sebagai cabaran didalam dunia perniagaan
Menurut kajian yang dijalankan oleh Nieuwenhuizen dan Kroon(,2001); Chow,W.S,(2000); Harper, (1996); Lambing,(2000); Rosli,(2002); dan Nadzri,(2000) menyatakan bahawa seseorang usahawan itu kesanggupan menghadapi risiko merupakan faktor yang penting dalam menceburi didalam dunia perniagaan.
kajian yang dijalankan oleh Walter Kuemmaerle (2002); Rosli(2002); Usahawan Sukses (2002); Mustafa Haji Daud(1994);   Wan Liz Ozman Wan Omar dan Sulzari Mohamed (2002); menyatakan bahawa tidak gentar atau tidak takut menghadapi persaingan adalah merupakan faktor kejayaan bagi setiap usahawan.

Wan Liz Ozman Wan Omar dan Sulzari Mohamed (2002); menyatakan bahawa seseorang yang peka akan kepentingan ilmu, adalah mereka mempunyai kemahiran dalam menggunakan segala sumber dan kepakaran daripada orang lain. Mereka merupakan environmental scanner yang cekap dan sentiasa berusaha untuk mendapatkan informasi daripada pelbagai rangkaian dan sumber.

BIBLIOGRAFI


Ahmad Shari & Ahmad Mohd Yusof (1990), Pengantar Statistik Ekonomi. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka

Anuwar Ali et al. (1994) ‘Perubahan Struktur Ekonomi Ke Arah Perindustrian’: Implikasinya Terhadap Sektor Pertanian’, dalam Supian et al, Rancangan Malaysia Keenam, Priority Pengukuhan Negara. Bangi: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia.

Hassan Ali (2002). Ekonomi Asas. Kedah: Universiti Utara malaysia

Marroekonomi Malaysia perspektif Dasar. Bangi: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia.

Samuel Bassey Okposin et al.(2003) Perubahan fasa Ekonomi Malaysia. Onn Mohd Jadi (terj) Kuala Lumpur: utusan Publication dan Distributor Sdn Bhd

Zainal Mat Saad (1985) Penghantar Statistik. Selangor: Fajar Bakti Sdn Bhd

Moha Asri Hj Abdullah (1991), Pembangunan Industri Kecil dan Sederhana, Utusan Publication and Distribution Sdn. Bhd., Kuala Lumpur.

Moha Asri (1995), Industri Kecil di Malaysia: Kejayaan dan Masa Depan, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur.

Moha Asri, Juhary Ali dan Fauziah Idris (2000), Pengurusan Perniagaan Kecil, Utusan Publications and Distributors Sdn Bhd., Kuala Lumpur

Noor Alia Kassim (April/Mei 2002), Usahawan Sukses, Pustaka Wira Sdn Bhd. Norlida Abdul Manab (1996), Pengukuran Prestasi: Kewangan dan Bukan Kewangan:

Ozcan, G. B. (1995), Small Firm and Local Economic Development, Avebury Ashgate Publishing Limited, London

Permodalan Nasional Berhad (1990), Budaya Keusahawanan, Malaysia: Utusan Printing Corporation Sdn Bhd, Kuala Lumpur.

Khairuddin Khalil (1996), Keusahawanan Sebagai Kerjaya, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur

Rudy As (April/Mei 2002). Usahawan Bumiputera, Usahawan Sukses, Pustaka Wira Sdn Bhd.

Zuraidah Zainol et al.(2006) Modul Statistik Pengurusan Permulaan. Perak: Universiti Pendidikan Sultan Idris

Kamarudin Ngah dan Roslim Md. Akhir (1990), Kaedah Penyelidikan- Panduan Mudah Kerja Luar, Fajar Bakti, Petaling Jaya

Kamarudin Ngah dan Roslim Md. Akhir (1990), Kaedah Penyelidikan- Panduan Mudah Kerja Luar, Fajar Bakti, Petaling Jaya

Usahawan Sukses (Januari 2002), Datuk Maznah Unggul Terajui Perniagaan, Pustaka Wira Sdn Bhd.

Usahawan Sukses (Januari 2002), Haji Mohammad Noor Ariff , Pasarkan Makanan Ringan dari Timur Tengah Berkat Sabar dan Gigih, Pustaka Wira Sdn Bhd.

Lambing, P dan Kuehl, C.R (2000), Enterprenuership, Prentice Hall, New Jersey. Levin, R. I. dan Rubin, D. S. / Susila Munusamy, Halimah Awang (2000), Statistik Untuk Pengurusan, Prentice Hall, Kuala Lumpur

Hosmer, L. T., Cooper, A. C. dan Vesper, K. H., (1993), Fungsi Keusahawanan, Teks dan Kes Bagi Firma Kecil, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur

Weber, M. (1917), The Theory of Social and Economic Organization, Scribers, New York

Carland, J dan Carland, J. A (1990), Small Business Management Tools For Success, Poos Kent Publishing Co.

Coleman, S. (2000). “Access To Capital And Terms Of Credit: A Comparison Of Men- And Women-Owned Small Businesses”, Journal of Small Business Management, Milwaukee, (July): 37-52.

Diamantopoulos, A. dan Schlegelmilch, B. B (1997), Taking the Fear Out of Data Analysis - A Step-by-Step Approach, The Dryden Press, London

Gaedeke, R. M. dan Tootelian, D. H. (1991), Small Business Management, Allyn and Bacon, New York

Guilford, J. P (1956), Fundamental of Statistic in Psychology and Education, McGraw Hill, New York

Harper, D.A (1996), Enterprenuership and the Market Process, Routhledge, London Hatten, T.S (1997), Small Business Entrepreneurship and Beyond, Prentice Hall, New Jersey

Hills, G. E. and Narayanan, C. L. (1988), Profile Characteristics, Success Factors and Marketing in Highly Successful Firms. University of Illinois Press

Hisrich, R.D., Brush, C.G. (1987), Women entrepreneurs: a longitudinal study, in Churchhill, N.C., Hornaday, J.A., Kirchhoff, B.A.,. Krasner, O.J., Vesper, K.H. (Eds),Frontiers of Entrepreneurship Research, Babson College, Wellesley, MA, pp.187-9.

Hustedde, R. and Pulver, G., (1992), Factors Affecting Equity Capital Acquisition: the Demand Side, Journal of Business Venturing, 7(5), pp. 363–374.

Kao, J. J (1989), Enterpreneurship, Creativity & Organization-Text,Cases,and Readings, Prentice Hall, New Jersey.

Kuemmerle, W. (2002), The Enterpreneur- A Test For The Fainthearted. Harvard Business Review, May 2002, Siebel Systems, Harvard Business School.

Kuratko, D. F., Hodgetts, R. M. (2001), Entrepreneurship a Contemporary Approach, Harcourt

Long, W. (1983), The Meaning of Entrepreneurship, American Journal of Small Business, Vol 2 ; 47-56.

Malaysia (1975), Industrial Surveys, Jabatan Perangkaan Kuala Lumpur.

Malaysia (2000b), Bumiputera, A Ministry of International Trade and Industry Malaysia, No.4/2000 ISSN 1511-6603, MITI Publication

Megginson, W. L., Byrd, M. J., Megginson, L. C., 2000, Small Business Management: An Entrepreneurs’s Guidebook, McGraw-Hill, Boston

Modigliani, F. and Miller, M.H. (1958), The Cost Of Capital, Corporation Finance and Theory Of Investment, The American Economic Review, 48(3), 261-297.

Schumpeter, J. (1934), Business Cycles: A Theoretical, History And Statistical Analysis Of The Capitalist Process, New York: McGraw Hill.

Scott, M. dan Bruce, R. (1987), Five Stages of Growth in Small Business, Long Range Planning, Vol. 20 (3); 45-52.

Timmons, J. A., Spinelli, S. (2000), New Venture Creation, Entrepreneurship for the 21st Century, McGraw-Hill, Irwin, Boston

Uma Sekaran (1992), Research Methods For Business - A Skill- Building Approach. 2nd Edition, John Wiley and Sons, Inc, New York.



JURNAL
Chamhuri Siwar et.al (1988) ‘Prestasi Ekonomi 1988 dan Belanjawan 1989’ Jurnal Ekonomi Malaysia. Jld 18.hh.107-127
Ang, J. (1992), On the Theory of Finance for Privately Held Firms, Journal of Small Business Finance, 1, 185-203.

Ang, J. (1991), Small Business Uniqueness and the Theory of Financial Management, Journal of Small Business Finance, 1, 3-13.

Ang, James S., James Wuh Lin, and Floyd Tyler (1995), Evidence On the Lack of Separation between Business and Personal Risks Among Small Businesses, The Journal of Small Business Finance, 4 (2/3), 197-210.

Auken, H.V., (2000). “A Model Of Community-Based Venture Capital Formation To Fund Early-Stage Technology-Based Firms”, Journal of Small Business Management, Milwaukee (October): 287-301

Coleman S. (2002). Constraints Faced By Women Small Business Owners: Evidence from the Data, Journal of Developmental Entrepreneurship; Norfolk (August): 151- 174.

Coleman, S., and Cohn, R. (2000), Small Firms’ Use of Financial Leverage: Evidence from the 1993 National Survey of Small Business Finances, Journal of Business and Entrepreneurship, 12(3), 81-98.

Collins, J. (2002), Chinese Entrepreneurs – The Chinese Diaspora in Australia, International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research. Vol. 8 (1/2); 113- 133.

Hustedde, R. and Pulver, G., (1992), Factors Affecting Equity Capital Acquisition: the Demand Side, Journal of Business Venturing, 7(5), pp. 363–374.

Al-Salleh Subhi (Dr.) (1983). Sistem Ekonomi Dan Kewangan Dalam Islam. Kuala Lumpur: Al- Rahmaniah.

Asy-Sharkoni Mukhlas (Ustaz) (1999). Apa Kata Islam Tentang Wanita, Harta Dan Takhta. Kuala Lumpur: Al-Hidayah Publishers.

Barjoyai Bardai (2000). Keusahawanan Dan Perniagaan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan
Pustaka.

Farahwahida Mohd Yusof (2005). Keberkesanan Pelaksanaan Fatwa Dalam Menangani Aliran- Aliran Kepercayaan Di Malaysia: Kajian Kes Terhadap Al-Arqam Dan Ahmadiyah Qadiani. Universiti Malaya: Ijazah Doktor Falsafah.

Faridah Mohd. Ariff (2002). Kajian kecenderungan mahasiswa Sarjana Muda Pengurusan Teknologi (SHT) terhadap bidang keusahawanan. Universiti Teknologi Malaysia: Projek Sarjana Muda.

H. Hamzah Ya’qub (Dr.) (1984). Kod Etika Dagang Menurut Islam. Bandung: c.v. Diponegoro. H. Zainal Abidin (1979). Dasar-dasar Ekonomi Islam. Jakarta: Bulan Bintang.

Joni Tamkin bin Borhan (2005). Wanita Dan Perniagaan Menurut Perspektif Islam. Proceedings
The Future And Challenges In Shaping The Ummah (SEWANI 2005)Seminar Keusahawanan Islam Peringkat kebangsaan (2005).

Khaairuddin Khalil (1996). Keusahawanan Sebagai Kerjaya. Selangor: Dewan Bahasa dan Pustaka..

Mahsin Haji Mansor (Haji) (1984). Undang-Undang Perdagangan Dalam Islam. Kuala Lumpur: Penerbitan Alharamain (M) Sdn. Bhd.



2 comments:

  1. Betting Odds, Tips, Odds | FBCasino
    Find the best betting odds & tips for every match, with the latest FBCasino odds. Click here to view our 바카라 사이트 추천 online odds comparison.

    ReplyDelete
  2. Harrah's Resort SoCal - Hotel Review & Discount Code
    Harrah's Resort 대구광역 출장마사지 SoCal in Temecula, CA 거제 출장마사지 reviews and discounts, plus 오산 출장샵 promo codes. Hotel? trivago! Book 남양주 출장마사지 the hotel 공주 출장마사지 with JTM Rewards!

    ReplyDelete