DILEMA
USAHAWAN
Usahawan merujuk kepada tenaga atau kualiti manusia yang bertanggungjawab membentuk dan mengujudkan usaha atau kerja dengan menggunakan faktor pengeluaran seperti tanah, modal dan buruh serta berkebolehan untuk melakukan sesuatu perkara contohnya, Mencari peluang perniagaan, Mengusahakan perniagaan yang akan membawa kebaikan kepada dirinya dan orang ramai. Selain itu ianya dapat memenuhi keperluan orang ramai serta sedia membuat pembaharuan untuk meningkatkan daya pengeluaran. Jika dilihat mengenai apa itu CSF (Critical Success Factor), dan seterusnya tentang KSF (Key Success Factor) yang perlu ada didalam diri usahawan yang merupakan salah satu kejayaan usahawan dalam perniagaan khasnya..
Faktor Kejayaan Utama (KSF) dimana peranan usahawan menurut Islam,
"Allah tidak akan menolong sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri
menolong dirinya". Ini menunjukkan tanpa usaha, tidak akan ada
pembangunan. Pembangunan negara, khususnya pembangunan ekonomi, bergantung
kepada manusia yang mengejar peluang-peluang ekonomi. Pembangunan ekonomi
bergantung kepada manusia yang berupaya menggembleng faktor-faktor pengeluaran.
Manusia itu adalah usahawan. Secara
jelas, keusahawanan boleh menyumbang kepada pembangunan.Implikasi pembangunan
ialah kehidupan yang selesa. Rezeki yang mencukupi dan melebihi, menyumbang ke
arah kehidupan dan kemakmuran bersama. Keusahawanan juga meningkatkan kualiti
kehidupan dengan penemuan demi penemuan dan ini meluaskan pilihan pengguna.
Keusahawanan membanyakkan peluang mata pencarian dan menyumbang ke arah
produktiviti kebangsaan. Keusahawanan membantu ke arah pengagihan pendapatan
yang lebih saksama seterusnya membawa kebaikan sosial melalui pengembalian
sejumlah pendapatan kepada negara dalam bentuk pengembalian wajib seperti cukai
dan zakat, mahu pun yang sukarela. Bukankah Islam sendiri menyatakan "
sembilan persepuluh rezeki, itu di dalam perniagaan."
KSF adalah secara amnya menerangkan tentang
setiap perniagaan perlu mempunyai
faktor-faktor kejayaan utama. Tetapi tidak semestinya semua syarikat mempunyai
faktor-faktor kejayaan yang sama. Menurut Austin (2002), CSF merupakan satu
kunci untuk mengenalpasti kepuasan pencapaian sesuatu organisasi dalam usaha
untuk mencapai matlamat mereka. Menurut beliau lagi CSF merupakan satu cara
untuk mengenalpasti keperluan yang perlu ada untuk mencapai sesuatu kejayaan.
Setiap syarikat mempunyai CSF yang tersendiri untuk mencapai kejayaan
bagiperniagaan masing-masing.
Kajian-kajian lalu banyak menerangkan tentang
CSF syarikat luar negara yang berjaya. Ciri-ciri usahawan yang berjaya ialah
mereka yang tidak takut kepada kekuatan musuh dengan menjadikannya sebagai
kekuatan untuk bersaing. Mereka mestilah memulakan sesuatu dengan tidak
mengharapkan semata-mata kepada peluang yang diberikan. Usahawan yang berjaya
juga mestilah cepat bertindak untuk mengubah strategi yang mereka laksanakan
berdasarkan kepada keperluan semasa. Ini bermaksud, mereka tidak hanya
bergantung kepada penetapan strategi awal yang dilaksanakan. Seterusnya, mereka
juga bijak menggunakan masa yang sedia ada dengan sebaik mungkin (Timmons dan
Spinelli, 2000;Mohd Salleh Din 2005; Kuratko dan Hodgetts, 2001; Walter
Kuemmerle, 2002; Usahawan Sukses, 2002; Rosdi, 2002).
Kajian ini mendapati Perancangan dan pendapat yang baik, sentiasa
menilai tindakan dan berwaspada, bersyukur dengan kejayaan, kerana setiap
kejayan adalah berpaksi kurniaan Allah S.W.T
serta sentiasa menjaga kualiti adalah
merupakan perkara yang terbaik kepada usahawan. Ianya dapat membantu
para usahawan ini untuk mendapatkan pemasaran dan kepercayaan daripada
pelanggan dan pembekal Ini dibuktikan oleh (Batten, 2002).Usahawan perlu
meningkatkan profesionalisma dan disiplin diri semasa menguruskan perniagaan.
Ianya dapat dilakukan dengan melaksanakan kod etika yang bersesuaian serta
bersifat amanah, jujur dan yakin kepada diri sendiri (Timmons dan Spinelli,
2000; Kuratko dan Hodgetts, 2001; Noor Alia, 2002). Terdapat beberapa ciri yang
akan menentukan seseorang usahawan itu berjaya ataupun tidak di dalam bidang
yang diceburinya.
Ciri yang utama ialah mereka yang mempunyai
sikap suka membuat sesuatu yang orang tidak berjaya ‘tidak suka’ dan ‘tidak
akan buat’ .Megginson (2000); Usahawan Sukses, (2002); Rosdi,( 2002).
Seterusnya ialah struktur organisasi di dalam perniagaan. Ini bermakna terdapat
pengkhususan perlaksanaan di dalam kerja yang dilakukan. Sebagai contoh,
terdapat individu yang menguruskan akaun dan kewangan, pemasaran dan pengurusan
sumber di dalam organisasi tersebut. Ini membolehkan perlaksanaan operasi lebih
cekap dan berkesan, seterusnya mampu untuk bersaing dengan pesaing di dalam
sektor yang sama. Usahawan yang berjaya juga ialah mereka yang sanggup
berdikari dan Berjaya menguruskan kewangan sendiri tanpa mengharapkan bantuan
daripada mana-mana pihak. Ini akan menjadikan mereka dapat memerdekakan diri
dan emosi agar dapat mengharungi cabaran yang sedia ada di dalam pernigaan yang
mereka ceburi.
Ketahanan mental dan sikap tidak takut kepada
perubahan dan kegagalan akan membantu seseorang usahawan itu mengecapi kejayaan
yang sebenarnya. Apabila seseorang usahawan itu gagal dalam menguruskan
perniagaannya buat pertama kali, itu bukanlah noktah terakhir perniagaannya.
Beliau mestilah tidak patah semangat dan hilang rasa hormat pada diri sendiri.
Kebijaksanaan dalam mengatur kembali strategi dan sistem terkini mengikut
perkembangan terkini, teknik-teknik mengatasi pesaing, kehendak pelanggan dan
ledakan teknologi maklumat merupakan kelebihan bersaing kepada usahawan
tersebut (Hisrich et al., 2000; Timmons dan Spinelli, 2000; Kuratko dan
Hodgetts, 2001; Usahawan Sukses, 2002; Rosdi, 2002).
Usahawan bumiputera tidak perlulah terlalu
ghairah untuk membuka perniagaan secara besar-besaran pada peringkat awal (2
atau 3 tahun usia perniagaan) dengan menanggung hutang dalam jumlah jutaan ringgit
(Usahawan Sukses, 2002). Untuk menjadi seorang usahawan yang berjaya, jalan
yang singkat atau jalan pintas perlu dielakkan dalam menjalankan sesuatu
perniagaan. Perniagaan yang mengikut peraturan dan etika perniagaan ialah
perniagaan yang dilakukan sendiri dengan sepenuh masa. Terdapat tujuh faktor
atau langkah sebagai panduan bagi membentuk kejayaan seorang usahawan (Nadzri,
2000) yang boleh dikaitkan dengan tepat dalam kawasan kajian ini iaitu:
Pertama: ialah
keputusan yang dibuat secara sedar. Rancangan perniagaan yang dibuat secara
sedar yang mengambil kira setiap aspek perniagaan akan berjaya meningkatkan
keuntungan syarikat dan lebih berdaya maju. Melalui rancangan perniagaan ini
juga, para usahawan akan dapat mengenal pasti potensi syarikat untuk lebih
berdaya saing di dalam industri yang mereka ceburi.
Kedua: ialah minat
terhadap bidang perniagaan yang diceburi. Usahawan ataupun ahli perniagaan akan
lebih bersikap positif terhadap kerja ataupun tanggungjawab yang mereka
laksanakan sekiranya mereka minat di dalam bidang yang telah diceburi.
Contohnya, kesanggupan untuk meluangkan masa dalam perniagaan, berani mengambil
risiko, bersikap lapang dada dan tabah menghadapi cabaran dalam perniagaan.
Ketiga:
tingkatkan kemahiran atau kepakaran dengan bersungguh-sungguh. Tetapkan sendiri
matlamat pencapaian dari masa ke semasa serta cuba elakkan diri dari melakukan
kesilapan bagi kali yang kedua. Kepakaran perlu ada pada diri sendiri. Dari
sekecil-kecil perkara hinggalah ke apa juga peringkat kerana seorang usahawan
yang berjaya perlu bersedia melakukan apa saja pada setiap masa. Perniagaan
perlu dibentuk berdasarkan kepakaran yang ada dan sewajarnya perniagaan
dimulakan secara kecil-kecilan.
Keempat: belajar
daripada pakar-pakar atau orang yang lebih arif berkaitan perniagaan yang
diceburi. Usahawan boleh bekerja dengan orang lain atau mengikuti kursus,
seminar dan perbincangan untuk menambahkan pengalaman perniagaan. Ini adalah
satu cara bagi memendekkan kaedah atau prosedur dalam perniagaan dan mengelak
daripada melakukan perkara yang tidak mendatangkan faedah atau perkara yang
merugikan.
Kelima: bersedia
menghadapi masalah atau risiko. Usahawan perlu sentiasa bersedia bagi
menghadapi masalah,dari segi kewangan, pemasaran dan risiko perniagaan serta
mengambil kira setiap aspek dan iktibar dari segala keadaan yang berlaku.
Pelbagai cabaran akan dihadapi, lebih-lebih lagi risiko dalam menghadapi
pesaing yang ramai. Oleh itu, usahawan perlu bersedia dan bijak menyelesaikan
masalah yang berlaku.
Keenam: berkebolehan
memasarkan produk. Usahawan sewajarnya mampu keluarkan produk yang ada pasaran
atau permintaan dan boleh mendatangkan keuntungan. Pelbagai cara boleh
dilakukan untuk menarik perhatian pelanggan. Oleh itu, usahawan perlu tahu
selok- belok perniagaan dan ilmu yang berkaitan sebelum menceburi bidang yang
mencabar ini.
Ketujuh: ialah
jangan cepat kecewa atau mengalah. Kegagalan perlu dijadikan sebagai pengalaman
dan peluang untuk terus berjaya. Usahawan perlu bersikap positif dan mengambil
ikhtibar terhadap kesilapan lampau supaya lebih maju di masa hadapan. Dengan
mengetahui kepentingan matlamat ini ianya dapat menjadi penunjuk arah dan
tujuan untuk menghadapi kehidupan. Matlamat ini juga akan menjadi asas kepada
penyaluran idea, masa dan tenaga yang berkesan. Dengannya juga, usahawan dapat
mengelak dan mengurangkan pembaziran masa, tenaga dan kewangan yang menjadi
ukuran kejayaan dalam mengendalikan perniagaannya. Sehubungan ini juga matlamat
dapat mewujudkan asas keyakinan diri, perasaan bangga dengan kemajuan yang
telah dikecapi yang mempunyai hubungan langsung dengan perancangan awal yang
telah dibuat oleh usahawan yang terbabit. Matlamat adalah penentu utama kepada
lahirnya sikap positif dalam diri usahawan yang Berjaya (Timmons dan Spinelli,
2000; Kuratko dan Hodgetts, 2001;Usahawan Sukses 2002; Rosdi 2002).
Namun begitu disebalik kejayaan usahawan, terdapat juga dilema
dikalangan usahawan didalam menjalankan perniagaan serta masalah pengurusan
kewangan yang secara tidak langsung mengganggu perjalanan operasi sesebuah
syarikat atau firma perniagaan tersebut.
Bagaimanapun faktor kegawatan atau cabaran global ekonomi
bukan sahaja melanda Malaysia malah negara jiran kita Thailand, Indonesia dan
negara-negara ASEAN bukanlah satu-satunya punca kepada kejatuhan atau kegagalan
perniagaan kerana terdapat beberapa faktor lain yang menyumbang kepada
kejatuhan sesebuah perniagaan di Malaysia, terutamanya usahawan tempatan.
Faktor-faktor lain kegagalan perniagaan hasil kajian iaitu :
a) Kos melebihi had
Kos yang dijangkakan untuk membuat suatu kilang atau kedai,
pembelian mesin melebihi dari kos jangkaan yang menyebabkan kebanyakan
perniagaan mengalami masalah seawal penceburan perniagaan. Salah satu sebab
yang menyebabkan kos overrun ialah kegagalan untuk menyiapkan premis, bangunan,
kilang pada masa yang ditetapkan yang mana pembiayaan pembinaan tersebut
selalunya dibiayai oleh pinjaman bank
yang akan menekan peniaga dengan kadar faedah dan penalti jika lambat
membayar, sedang perniagaan tersebut menghadapi masalah untuk menyiapkan
premis, bangunan atau kilang tersebut. Oleh itu peranan Tekun Nasional membantu
usahawan berkenaan adalah penting bagi membantu kesimbungan mereka menjalankan
perniagaan mereka.
b) Setelah tapak siap, projek tidak
dapat beroperasi seperti yang dirancang
Satu lagi faktor yang dikesan ialah kegagalan pengusaha
untuk mengikuti rancangan perniagaan yang telah dirancang. Kebanyakan
perniagaan bumiputera khasnya tidak akan mengendahkan untuk melaksanakan
seperti yang dirancang setelah mendapat pinjaman dari bank atau pihak Tekun
Nasional.
c) Kegagalan teknikal
Faktor teknikal juga memainkan peranan kepada kejatuhan
perniagaan di kawasan kajian. Ini kerana ada segelintir pengusaha tidak menitik
beratkan penyelidikan sebelum membeli mesin, kelengkapan, mengkaji lokasi dan
sebagainya. Akibat dari kealpaan dalam membuat kaji selidik yang mendalam
menyebabkan mesin-mesin yang dibeli tidak mempunyai kapasiti yang mencukupi,
atau mesin adalah tidak bersesuaian.
d) Risiko penawaran bahan mentah
Faktor ini menjadi salah satu faktor yang amat penting bagi
kejatuhan perniagaan di kawasan kajian terutamanya yang bergantung kepada bahan
mentah yang terpaksa di import dari luar . Ini kerana semasa kegawatan ekonomi,
harga bahan import telah meningkat lima puluh peratus yang mengurangkan kuasa
pembeli di Malaysia dan seterusnya mengurang keupayaan pembeli untuk memproses
dan menjual dengan banyak. Selain itu kegagalan untuk mendapatkan bahan mentah
juga memainkan peranan kepada kejatuhan kepada sesuatu perniagaan.
e) Hilang keupayaan untuk menjadi
kompetitif dalam pasaran
Untuk menjadi kompetitif dalam pasaran sesebuah perniagaan
mestilah mengkhusus kepada salah satu strategi yang berikut iaitu pengeluaran
massa, pemasaran hubungan dan mengikut cita rasa massa. Bagaimanapun,
kebanyakan perniagaan di Malaysia menggunakan ketiga-ketiga strategi tersebut yang
menyebabkan mereka tidak memberi fokus, malah menjadi sebuah perniagaan yang
hilang arah tuju.
f) Kelemahan pengurusan
Salah satu faktor yang menyebabkan perniagaan di kawasan
kajian jatuh ialah kerana kelemahan pengurusan yang amat ketara. Pihak pengurusan
sesebuah perniagaan itu kebanyakannya tidak mempunyai pengetahuan yang cukup
dalam menguruskan sesebuah perniagaan.
g) Terlebih pinjam
Pergantungan yang amat sangat kepada bank-bank untuk
mendapat kemudahan kewangan dan menampung sumber modal kerja menyebabkan
kebanyakan perniagaan terlebih pinjam. Apabila ini berlaku maka perniagaan akan
menghadapai risiko penggulungan yang tinggi kerana bank-bank akan bertindak
menurut undang-undang jika pinjaman menjadi tidak berbayar tanpa mengira sama
ada perniagaan itu sedang mengalami kerugian atau keuntungan. Sebagai
alternatifnya pengusaha mula beralih kepada Tekun Nasional yang mengamalkan
konsep pembiayaan modal tambahan kepada usahawan.
h) Terlebih perbelanjaan
Masalah ini telah menjadi suatu lumrah bagi kebanyakan
perniagaan yang gagal. Ini juga adalah berpunca dari sikap pengusaha sendiri
yang menggunakan perniagaan tersebut sebagai kuda tunggangan untuk mencapai
kepuasan sendiri. Perbelanjaan-perbelanjaan diskreasi boleh dikurangkan bagi
meninggalkan perbelanjaan yang asas sahaja untuk perniagaan tersebut.
i) Pengembangan kepada produk, pasaran
atau bisnes yang terlalu asing bagi perniagaan tersebut
Satu lagi punca kegagalan sesebuah perniagaan ialah ada
peniaga yang terlalu ghairah untuk mencebur ke suatu perniagaan yang lain
kerana percaya perniagaan tersebut boleh mendatang keuntungan yang tinggi
tetapi pengusaha itu sendiri tidak mempunyai pengetahuan dan pengalaman dalam
industri tersebut. Justeru, diversifikasi meluru ini yang membawa kerugian
seterusnya menyumbang kepada kejatuhan perniagaan utama pengusaha.
j) Persaingan yang terlalu ketat
Ini adalah masalah yang sering dihubungkaitkan dalam
mana-mana perniagaan ialah persaingan yang ketat. Kebanyakan pengusaha gagal
kerana tidak dapat bersaing dalam pasaran. Untuk menjadikan sesebuah perniagaan
itu berdaya saing, ia mestilah mempunyai hala tuju dan mempunyai matlamat
organisasi yang terang. Untuk menjadi sebuah perniagaan yang berdaya saing
sesebuah perniagaan itu memerlukan pengurusan strategi yang baik.
k) Pasaran berubah atau produk berubah
Ini juga adalah salah satu faktor kegagalan sesebuah
perniagaan ialah kerana ketidaktentuan pasaran yang sentiasa berubah seperti
perubahan cita rasa, demografi dan sebagainya. Perubahan produk yang terlalu
cepat juga memainkan peranan kepada kejatuhan seseorang pengusaha itu. Sebagai
contoh semasa ialah perubahan teknologi pada perisian komputer yang memaksa
pengusaha untuk sentiasa bersedia untuk mengikut arus perubahan.
l) Terlalu bergantung kepada pelanggan,
kontrak, pasaran yang khas.
Pengusaha terlalu bergantung harap kepada sesebuah pasaran
dan pelanggan seperti kontrak-kontrak yang diberikan oleh kerajaan. Pengusaha
tidak berani untuk bersaing dalam pasaran terbuka. Oleh sebabkan sikap
pergantungan yang teramat sangat ini, ia akan menyebabkan perniagaan itu
terpaksa bergantung seratus peratus kepada permintaan pasaran tersebut tanpa
ada alternatif pasaran yang lain.
BIBLIOGRAFI
Ahmad Shari & Ahmad Mohd Yusof (1990), Pengantar Statistik Ekonomi. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka
Anuwar Ali et al. (1994) ‘Perubahan
Struktur Ekonomi Ke Arah Perindustrian’: Implikasinya Terhadap Sektor
Pertanian’, dalam Supian et al, Rancangan Malaysia Keenam, Priority Pengukuhan
Negara. Bangi: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia.
Hassan
Ali (2002). Ekonomi Asas. Kedah:
Universiti Utara malaysia
Marroekonomi Malaysia perspektif Dasar. Bangi: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia.
Samuel Bassey Okposin et al.(2003) Perubahan fasa Ekonomi Malaysia. Onn Mohd Jadi (terj) Kuala Lumpur:
utusan Publication dan Distributor Sdn Bhd
Zainal
Mat Saad (1985) Penghantar Statistik.
Selangor: Fajar Bakti Sdn Bhd
Moha Asri Hj Abdullah (1991), Pembangunan
Industri Kecil dan Sederhana,
Utusan Publication and Distribution Sdn. Bhd., Kuala Lumpur.
Moha Asri (1995), Industri
Kecil di Malaysia: Kejayaan dan Masa Depan,
Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur.
Moha Asri, Juhary Ali dan Fauziah Idris (2000), Pengurusan Perniagaan Kecil, Utusan Publications and Distributors Sdn Bhd., Kuala Lumpur
Noor Alia Kassim (April/Mei 2002), Usahawan Sukses,
Pustaka Wira Sdn Bhd. Norlida Abdul Manab (1996), Pengukuran Prestasi: Kewangan dan Bukan Kewangan:
Ozcan, G. B. (1995), Small
Firm and Local Economic Development,
Avebury Ashgate Publishing Limited, London
Permodalan Nasional Berhad (1990), Budaya Keusahawanan,
Malaysia: Utusan Printing Corporation Sdn Bhd, Kuala Lumpur.
Khairuddin Khalil (1996), Keusahawanan
Sebagai Kerjaya, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur
Rudy As (April/Mei 2002). Usahawan Bumiputera, Usahawan Sukses,
Pustaka Wira Sdn Bhd.
Zuraidah Zainol et al.(2006) Modul
Statistik Pengurusan Permulaan. Perak: Universiti Pendidikan Sultan Idris
Kamarudin Ngah dan Roslim Md. Akhir (1990), Kaedah Penyelidikan- Panduan Mudah Kerja Luar, Fajar Bakti, Petaling Jaya
Kamarudin Ngah dan Roslim Md. Akhir (1990), Kaedah Penyelidikan- Panduan Mudah Kerja Luar, Fajar Bakti, Petaling Jaya
Usahawan Sukses (Januari 2002), Datuk Maznah Unggul Terajui Perniagaan, Pustaka Wira Sdn Bhd.
Usahawan Sukses (Januari 2002), Haji Mohammad Noor Ariff , Pasarkan Makanan Ringan
dari Timur Tengah Berkat Sabar dan Gigih,
Pustaka Wira Sdn Bhd.
Lambing, P dan Kuehl, C.R (2000), Enterprenuership,
Prentice Hall, New Jersey. Levin, R. I. dan Rubin, D. S. / Susila Munusamy,
Halimah Awang (2000), Statistik Untuk Pengurusan, Prentice Hall, Kuala Lumpur
Hosmer, L. T., Cooper, A. C. dan Vesper, K. H., (1993), Fungsi Keusahawanan, Teks dan Kes Bagi Firma Kecil, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur
Weber, M. (1917), The
Theory of Social and Economic Organization,
Scribers, New York
Carland, J dan Carland, J. A (1990), Small Business Management Tools For Success, Poos Kent Publishing Co.
Coleman, S. (2000). “Access To Capital And Terms Of Credit: A
Comparison Of Men- And Women-Owned Small Businesses”, Journal of Small Business
Management, Milwaukee, (July): 37-52.
Diamantopoulos, A. dan Schlegelmilch, B. B (1997), Taking the Fear Out of Data Analysis - A Step-by-Step
Approach, The Dryden Press, London
Gaedeke, R. M. dan Tootelian, D. H. (1991), Small Business Management, Allyn and Bacon, New York
Guilford, J. P (1956), Fundamental
of Statistic in Psychology and Education,
McGraw Hill, New York
Harper, D.A (1996), Enterprenuership
and the Market Process, Routhledge,
London Hatten, T.S (1997), Small
Business Entrepreneurship and Beyond,
Prentice Hall, New Jersey
Hills, G. E. and Narayanan, C. L. (1988), Profile Characteristics, Success Factors and Marketing
in Highly Successful Firms. University of
Illinois Press
Hisrich, R.D., Brush, C.G. (1987), Women entrepreneurs: a
longitudinal study, in Churchhill, N.C., Hornaday, J.A., Kirchhoff, B.A.,.
Krasner, O.J., Vesper, K.H. (Eds),Frontiers
of Entrepreneurship Research,
Babson College, Wellesley, MA, pp.187-9.
Hustedde, R. and Pulver, G., (1992), Factors Affecting Equity
Capital Acquisition: the Demand Side, Journal
of Business Venturing, 7(5), pp. 363–374.
Kao, J. J (1989), Enterpreneurship,
Creativity & Organization-Text,Cases,and Readings, Prentice Hall, New Jersey.
Kuemmerle, W. (2002), The Enterpreneur- A Test For The
Fainthearted. Harvard Business Review, May 2002, Siebel Systems, Harvard Business School.
Kuratko, D. F., Hodgetts, R. M. (2001), Entrepreneurship a Contemporary Approach, Harcourt
Long, W. (1983), The Meaning of Entrepreneurship, American Journal of Small Business, Vol 2 ; 47-56.
Malaysia (1975), Industrial
Surveys, Jabatan Perangkaan Kuala Lumpur.
Malaysia (2000b), Bumiputera,
A Ministry of International Trade and
Industry Malaysia, No.4/2000 ISSN 1511-6603, MITI Publication
Megginson, W. L., Byrd, M. J., Megginson, L. C., 2000, Small
Business Management: An Entrepreneurs’s Guidebook, McGraw-Hill, Boston
Modigliani, F. and Miller, M.H. (1958), The Cost Of Capital,
Corporation Finance and Theory Of Investment, The
American Economic Review, 48(3), 261-297.
Schumpeter, J. (1934), Business
Cycles: A Theoretical, History And Statistical Analysis Of The Capitalist
Process, New York: McGraw Hill.
Scott, M. dan Bruce, R. (1987), Five Stages of Growth in Small
Business, Long Range Planning, Vol. 20 (3); 45-52.
Timmons, J. A., Spinelli, S. (2000), New Venture Creation, Entrepreneurship for the 21st
Century, McGraw-Hill, Irwin, Boston
Uma Sekaran (1992), Research
Methods For Business - A Skill- Building Approach. 2nd Edition, John Wiley and Sons, Inc, New York.
JURNAL
Chamhuri
Siwar et.al (1988) ‘Prestasi Ekonomi 1988 dan Belanjawan 1989’ Jurnal Ekonomi Malaysia. Jld
18.hh.107-127
Ang, J. (1992), On the Theory of Finance for Privately Held
Firms, Journal of Small Business Finance, 1, 185-203.
Ang, J. (1991), Small Business Uniqueness and the Theory of
Financial Management, Journal of Small Business Finance, 1, 3-13.
Ang, James S., James Wuh Lin, and Floyd Tyler (1995), Evidence
On the Lack of Separation between Business and Personal Risks Among Small
Businesses, The Journal of Small Business
Finance, 4 (2/3), 197-210.
Auken, H.V., (2000). “A Model Of Community-Based Venture Capital
Formation To Fund Early-Stage Technology-Based Firms”, Journal of Small
Business Management, Milwaukee (October): 287-301
Coleman S. (2002). Constraints Faced By Women Small Business
Owners: Evidence from the Data, Journal
of Developmental Entrepreneurship;
Norfolk (August): 151- 174.
Coleman, S., and Cohn, R. (2000), Small Firms’ Use of Financial
Leverage: Evidence from the 1993 National Survey of Small Business Finances, Journal of Business and Entrepreneurship, 12(3), 81-98.
Collins, J. (2002), Chinese Entrepreneurs – The Chinese Diaspora
in Australia, International Journal of
Entrepreneurial Behaviour & Research. Vol.
8 (1/2); 113- 133.
Hustedde, R. and Pulver, G., (1992), Factors Affecting Equity
Capital Acquisition: the Demand Side, Journal
of Business Venturing, 7(5), pp. 363–374.
Al-Salleh Subhi
(Dr.) (1983). Sistem Ekonomi Dan Kewangan Dalam Islam. Kuala Lumpur: Al-
Rahmaniah.
Asy-Sharkoni
Mukhlas (Ustaz) (1999). Apa Kata Islam Tentang Wanita, Harta Dan Takhta.
Kuala Lumpur: Al-Hidayah Publishers.
Barjoyai Bardai
(2000). Keusahawanan Dan Perniagaan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan
Pustaka.
Farahwahida Mohd
Yusof (2005). Keberkesanan Pelaksanaan Fatwa Dalam Menangani Aliran- Aliran
Kepercayaan Di Malaysia: Kajian Kes Terhadap Al-Arqam Dan Ahmadiyah Qadiani.
Universiti Malaya: Ijazah Doktor Falsafah.
Faridah Mohd.
Ariff (2002). Kajian kecenderungan mahasiswa Sarjana Muda Pengurusan
Teknologi (SHT) terhadap bidang keusahawanan. Universiti Teknologi
Malaysia: Projek Sarjana Muda.
H. Hamzah Ya’qub
(Dr.) (1984). Kod Etika Dagang Menurut Islam. Bandung: c.v. Diponegoro.
H. Zainal Abidin (1979). Dasar-dasar Ekonomi Islam. Jakarta: Bulan
Bintang.
Joni Tamkin bin
Borhan (2005). Wanita Dan Perniagaan Menurut Perspektif Islam.
Proceedings
The Future And
Challenges In Shaping The Ummah (SEWANI 2005)Seminar Keusahawanan Islam
Peringkat kebangsaan (2005).
Khaairuddin
Khalil (1996). Keusahawanan Sebagai Kerjaya. Selangor: Dewan Bahasa dan
Pustaka..
Mahsin Haji
Mansor (Haji) (1984). Undang-Undang Perdagangan Dalam Islam. Kuala
Lumpur: Penerbitan Alharamain (M) Sdn. Bhd.
No comments:
Post a Comment